Tivoli-biler
En tivoli-bil er en meget billig bil, der ofte har kørt langt og lige så ofte sælges nysynet.
I februar 2016 havde en kunde købt en Suzuki Alto med 176.000 km. på kilometertælleren for 15.000 kr. Allerede efter 16 dage fik bilen motorhaveri og sælger skiftede motor, tandrem, vandpumpe og trækakselled ligesom kobling og svinghjul blev renset – alt for den nette sum af 4.062,50, som kunden blev opkrævet. Efterfølgende konstaterede kunden forskellige andre fejl, herunder oliespild, gearskifte-problemer, bremsesvigt m.v.
Som følge af, at reklamationerne fremkom inden 6 måneder efter købet og af, at sælger under ankenævnssagen slet ikke havde svaret i sagen, blev kunden tilkendt et samlet afslag i købesummen på 10.000 kr, hvilket beløb indeholdt den allerede betalte faktura. I praksis var afslaget derfor kun på knap 6.000 kr.
Afgørelsen viser, at reklamationsretten er fuldstændig – også ved de billige biler, men at det trods alt skal tillægges vægt, at det er en endog meget billig bil, der er tale om. (14831; 24. februar 2017)
I en tilsvarende sag havde en kunde købt en Peugeot 206 for 18.000 kr. Bilen var synet godt 5 måneder forinden, men under 6 måneder efter købet, blev det konstateret, at bilens bagbro skulle udskiftes. Ankenævnet havde indhentet en sagkyndigerklæring til brug for sagen, og den sagkyndige vurderede, at selvom bilen have været synet ved leveringen, så havde defekten på bagbroen været under så kraftig udvikling på købstidspunktet, at sælger ikke kunne afkræfte, at der var tale om en mangel. Den sagkyndige vurderede, at udskiftning ville koste ca. 7.000 kr. og det beløb fik kunden tilkendt som et passende afslag. (14674; 24. februar 2017)
I samme boldgade falder en sag om en 10 år gammel Peugeot 307, der kostede 24.000 kr. Køberen kunne forvente en bil, der var lovlig, men ikke i alle henseender fri for fejl. Uanset denne bemærkning, havde bilen fejl ved batteriet, A/C-anlægget, en fejlkode på partikelfilteret og en fejl på motorventilationen. Køberen fik tilkendt 5.000 kr. i et passende afslag til trods for, at køberen kun 5 dage efter købet havde fået bilen repareret på et andet værksted til knap 12.000 kr. fordi sælger havde afvist at afhjælpe manglerne.
Afgørelsen viser, at der ikke kan sættes lighedstegn mellem det, kunden har betalt på et andet værksted, og det beløb, som kunden tilkendes i afslag, hvis der er tale om en tivoli-bil. (14953, 24. februar 2017)
Spørgsmålet opstår undertiden, hvordan forudgående syn af sådanne biler skal håndteres - er en synet bil mangelfri?
Praksis fra ankenævnet - og især begrundelserne omkring synet - har ændret sig en smule over tid. Tidligere blev det lagt til grund, at når en bil var nysynet, så formodede man, at den var lovlig, men ikke nødvendigvis uden fejl. Dette har ændret sig således, at en synet bil nu anses for i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
Det ændrer dog ikke på vurderingen af bilen som sådan i forhold til, hvorvidt pris og kvalitet hænger sammen. Det viser sagen 17716 af 5. april 2019, hvor en kunde havde købt en Peugeot 307 1,6 fra 2002 med 326.000 km. på tælleren til 11.500 kr. inkl. levering. Bilen var synet 1,5 måned før købet. Allerede efter 1 måned og knap 3.000 km. reklamerede kunden over defekt centrallås og defekte dæmpere til bagklappen, der indebar, at bagklappen ikke kunne holde sig selv oppe, når den var åbnet. Sælger afviste begge mangelsindsigelser baseret på bilens alder og dens pris. Ankenævnet kan sælger medhold henset til, at begge fejl måtte anses at være alderssvarende, og da bilen i øvrigt - henset til det forudgående syn - måtte anses som sikkerhedsmæssig forsvarlig, kunne kunden ikke få medhold i sit krav om, at handlen skulle hæves. I afgørelsen anføres det direkte, at bilen kunne køre - hvilket er en lidt pudsig undergrænse for mangelsvurderingen. Denne anførsel skal dog ses i lyset af, at det var "komfort-mangler", der altså i meget vidt omfang må accepteres på tivoli-biler.